Корисні матеріали

Нормативи мовного розвитку дітей від 0 до 7 років

Турботливим і уважним батькам важливо знати рівні мовного розвитку дошкільника: в якому віці і як дитина повинна говорити.

Вік – важливий критерій при оцінці мовного розвитку. Якщо ви знаєте, як повинна говорити дитина в кожному віці, то вчасно помітите порушення мови.

За спостереженнями психологів, логопедів можна скласти приблизні нормативні терміни розвитку дітей. Зазначені тимчасові рамки досить приблизні.

1,5 – 3 місяці
Немовля вже може кілька секунд утримувати голову у вертикальному положенні. Може зосередити погляд на нерухомому предметі Гуління: а-а-а-а, е-е-е-е, гу-гу-гу, Еммі-мМО, бу-у, пффф і т.п.

3 – 6 місяців
Починає вимовляти перші склади: «ма-ма», «ба-ба», освоює нові приголосні (в, з, м, н, с, ф). Уважно прислухається до мови дорослих, відгукується на своє ім'я.

7 – 9 місяців
Активно розвивається мова. Лепет: ба-ба-ба, ма-ма-ма, па-па-па, тя-тя-тя і т.п.

9 місяців – 1 рік 6 месяців
Перші слова і звуконаслідування: мама, тато, дядько, дай, ав-ав (собака), тік-так (годинник), му-у (корівка) і т.п. Сам вимовляє близько 10 слів.
1 рік 6 місяців -2 роки – період швидкого розвитку мови. Розширення словникового запасу до 350 – 380 лексичних одиниць. Використовує в мовленні іменники, прикметники, дієслова, інші частини мови. Перші речення: «мама, дай!», «Ляля бах!» і т.п.
Початок періоду питань «А що це?», «Навіщо?», «Чому?» і т.п.
Зазвичай до двох років дитина засвоює губні звуки (п, б, м), губно-зубні (ф, в, переднеязичниє (т, д, н, з, л), задньоязичні (к, г, х). До трьох років малюк засвоює шиплячі звуки (ш, ж, ч, щ), але вимовляє їх недостатньо чітко,

Від 2 до 3 років
Саме у віці від 2-х до 3-х років мова малюка розвивається дуже активно. І навіть якщо дитина до 2-х років не говорить, то після 2-х її нібито «прориває». З кожним днем її словниковий запас збільшується.
До 2,5 років малюк вже в змозі говорити про події, які він пам'ятає, які відбувалися в недалекому минулому, але ще плутає слова вчора і завтра, малюк може виконувати вказівки з використанням слів на, в, і, під.
Вони все ще плутають «ти» і «я» .Більшість дітей цього віку ще не дуже зрозуміло вимовляють слова.

Від 4 до 5 років
В цей час діти опановують уміння зв'язно розповідати. У промові використовуються вже і складні речення. До п'яти років життя у дітей удосконалюється здатність до сприйняття і вимови звуків: звуки вимовляються більш правильно і чітко; зникає заміна шиплячих звуків ш, ж, ч, щ на свистячі, с, з, ц.
Не всі діти вміють вимовляти звуки Л чи Р.
Дитина повинна вміти знаходити відмінності і подібності між двома картинками, вміти складати за зразком споруди з конструктора.
Дитина повинна вміти називати узагальнюючим словом групу предметів (корова, кінь, коза-домашні тварини; зима, літо, весна – пори року). Знаходити зайвий предмет у всіх групах, підбирати протилежні слова, бачити на зображенні неправильно зображені предмети, пояснювати, що не так і чому.

Від 6 – 7 років
Словар дитини збільшується до 3000 – 3500 слів. В умовах правильного мовного виховання дитина до шести років правильно опановує всі звуки рідної мови і правильно вживає їх у мовленні. Дитина може скласти розповідь по картинці і по серії сюжетних картинок, переказати текст. Здатна управляти своїм голосом. Вірші читає з виразом.

Грамотно поставлена мова дитини в перші роки життя (до 5 років) – запорука її успішного майбутнього. Чим раніше будуть виявлені конкретні проблеми в мовному розвитку, тим більше часу у батьків, логопеда і вихователів буде, щоб виправити недоліки в мові.

Будьте уважні до мовного розвитку дошкільника і при найменших сумнівах: якщо дитина не говорить або говорить не так як повинна у свому віці, зверніться за консультацією до фахівця-логопеда.