Корисні матеріали

Коли вперше потрібно звернутися до логопеда

Як дізнатися, коли йти до логопеда?

Вважається, що раніше, ніж дитині виповниться 5 років, звертатися до логопеда не треба. Але це не так. До 5 років мова дитини багато в чому сформована. Сьогодні хотілося б поговорити про розвиток мови дитини раннього віку – від моменту народження до 3-х років. Адже цей вік є дуже важливим періодом в житті дітей. Це час найбільш бурхливих і стрімких змін в психічному і фізичному розвитку малюка, дитина робить перші кроки, активно вивчає навколишній світ, вчиться говорити, починає використовувати жести та інші комунікативні засоби.

То ж найсприятливішим періодом для розвитку мови є саме вік 2-3 років. Саме тоді батькам потрібно задатися питанням: «Чи все добре з промовою дитини?» Це питання особливо актуальне, якщо у матері були проблеми під час вагітності або пологів. Якщо дитина спостерігалася у невропатолога, то треба особливо уважно стежити за становленням мови. Чим раніше логопед виявить порушення мови (якщо такі є), тим простіше буде все виправити.

Тож коли ж має відбутися перший візит до логопеда?
Ідеальний вік – 2 роки, адже саме 2-3 роки найбільш сприятливий період в плані розвитку мови у малюка. Чим молодше вік дитини, тим вищі компенсаторні здібності організму. Тож не варто відкладати зустріч з логопедом на потім.

10 ознак, що дитині терміново потрібен логопед:

Ознака 1.
У немовляти до року взагалі відсутні гуління і лепет, він мовчить або невиразно мукає, а не видає характерні для раннього віку звуки типу «гии», «агу», «КХХ», «бобо», «туту» і т. п. Якщо це ваша ситуація, то в однорічному віці дитині потрібна консультація не тільки логопеда, але і невролога.

Ознака 2.
Малюкові вже 2 роки, а він «все розуміє, але мовчить», або його словниковий запас не перевищує 10-12 слів.

Ознака 3.
Дитина, якій вже перевалило за 3, все ще говорить своєю ,«пташиною» мовою. Навіть якщо вона цвірінькає багато і активно, але зрозумілих слів дуже мало, або вона мимрить, ковтає багато звуків – пора до логопеда.

Ознака 4.
Малюк замінює нормальні слова абсолютно несхожими за звучанням.

Ознака 5.
Дитині вже 4-4,5, а вона все ще замість «хмарка» говорить «обясько», замість «ложка» - «лофка», замість «чайник» - «тяйнік».

Ознака 6.
Ваш малюк почав говорити з запинками, паузами, повторювати перші звуки, склади, слова, тобто заїкатися.

Ознака 7.
Чадо переставляє звуки і склади в словах: не «потім», а «топім», не «балакаю», а «бакалаю». Замінює одні прості звуки іншими: замість «д» вимовляє «т», замість «д» - «в». Це більш-менш нормально для трирічного, але якщо дитина старше – у наявності проблема.

Ознака 8.
Дитина старше 6 років не запам'ятовує вірші, не може переказати короткий текст, порушує структуру слів, пропускає склади, ковтає закінчення.

Ознака 9.
Гаркавість, то є проблеми з буквою «р» в старшому дошкільному віці.

Ознака 10.
Малий словниковий запас, кострубатість і убогість мови у молодшого школяра.

Причини недоліків мовлення у дітей діляться на дві групи: біологічні (спадковість, ускладнення вагітності і т.п.) і соціальні. Перші однозначно вимагають втручання фахівців. Другі умовні, залежать від індивідуальних особливостей дитини, піддаються корекції або з віком зникають самі.

Основна соціальна причина дефектів мовлення у дітей – дефіцит спілкування. Дорослі повинні з дитинства вслухатися в звуки, які видає маля, повторювати їх, розмовляти з ним, посміхатися – коротше, спілкуватися. Так у маленької людини природним чином формується бажання і потреба розмовляти. Якщо цього не відбувається, необхідно звернутися до логопеда.

Порушення мови можна виправити – важливо не прогаяти час!